Inledningen:
Idag var det första dagen där jag har haft praktiken med SFI elever. Den praktiken ger mig möjligheten att genomgöra alla informationer och instruktioner som jag har fått i min utbildning med de inlärningsmetoder som jag som studiehandledare måste följa upp dem.
I början träffade jag med Abdulkadir Ahmed som jobbar som studiehandledare där. Han pratade om skolssystem i Eductus och personaler som jobbar och deras uppgifter.
Genom det mötet vetat jag min uppgift samt lärare som vi kommer att arbeta tillsammans (Abdulkadir och Dalia).
Pedagogisk planering:
Vi måste börja utifrån de fem centrala punkter som hjälper mig för att förstå hur lärare arbetar med planering i undervisningen där de fem centrala punkterna är:
- Planering.
- Genomförande.
- Kunskapsbedömning.
- Uppföljning.
- Dokumentation
Men på grund av den här veckan var första med eleverna, särskilt med SFI har vi ( jag som studiehandledare och läraren) gjört tillsammans några punkter som planering och genomförande. Det beror på nästa vecka vi ska komplettra med andra punketr som bedömningen och uppföljningen.
Planering:
I den första lektionenorganiserade och planerade läraren med mig att hjälpa elevena hur kan de uttala nya orden som läsa första gången. Jag började utifrån kartläggningen som visade att elevern inte har ingen utbildningen redan så jag anväde det språket som några eleverna behäskar till exempel ( arbiska eller dari där finns många orden som liknar mitt modersmål kurdiska). Trots var lektionen bara läsningen som kräver att lära eleverna att läsa texten men vi behöver att använda elevens första språk för att elever förstår och utvecklar sina kunskaper. Exempelvis, är det viktigt att underlätta och förenkla för eleverna hur kan de uttala två bokstäver tillsammans som en bokstav ( sjuk, sju och sjal).
Genomförande:
På andra lekionen såg jag hur läraren började lektionen med datorer på grund av lektionen handlar om digitaliseringen där läraren använde digitala verktyg för att främja elevers kunskaper om människans kroppar och deras namn. Min uppgift som studiehandledare genom samspelen och organsiationen med lärare att hjälpa eleverna att uppnå till sina mål genom att förstå nya orden och begrepp. Som studiehandledare kan jag underlätta dessa mål för studenter på olika sätt. Till exempel hur kan eleverna surfa på nätet eller på en webbplats som visar bilder och presenterar frågor som en test som visar rätta svaren. Dessutom hjälper jag eleverna att använda dessa ord i sina dagliga liv.